Pengakuan bekas rakan sekolah Jep dan Mamat


Berikutan dengan keluarnya Mamat dari kumpulan pelawak Sepah dan secara terlangsungnya menjadikan Sepah sebagai "Sepahtu", ada seorang yang kononnya bekas rakan sekolah Jep dan Mamat membuat luahan  perasaan dalam facebook  "Gua Tv Dot Com", sebagai respon kepada penurunan prestasi lawak Sepahtu  yang kini sedang bertanding dalam Maharaja Lawak Mega 2013.

Akaun tanpa gambar profile bernama Iskandar Rashid memberi komen berikut :

"sejujurnya ini pandangan ikhlas aku

aku kenal siapa sepah, dan jep dan mamat ni adalah rakan sekolahku.....( jep sila ingat aku andai ko terbaca ni

sememangnya sepah dulu tiada lagi......lawak sepah kini tiada lagi

ye...aku mengaku, perginya mamat pada mulanya ramai mengatakan sepah tak terkesan kerana ramai menganggap mamat seolah-olah macam penumpang dalam maharaja lawak sebelum ini

AKAN TETAPI....

mamat kaya dengan idea lawak.....sepah dulu banyak bergantung kepada idea mamat, sebagai rakan sekolah...aku kenal mamat pandai mengolah cerita untuk dijadikan bahan lawak.........maklumlah mamat ni loyar buruk sikit orangnya, orang loyar buruk ni banyak idea.....malangnya dari segi persembahan, mamat tak pandai menggayakan ideanya kepada lawak berdasarkan lenggok badan dan mimik muka dan suara.....tapi kat sini bukanlah aku nak kata jep dan shuib tak menyumbangkan idea sebelum ini......

maka punch line disini kelebihan ada pada jep......dan mamat sebagai back up

kini mamat takde, maka jep dan shuib terpaksa mengolah idea sendiri.....meskipun mamat banyak dilanda kontroversi, tapi idea idea mamat tu PENTING bagi sepah sayangnya ia tiada lagi.....

kalau benar idea mamat takde pengaruh dalam persembahan sepah sebelum ni....kenapa sekarang sepah gagal menampilkan konsistensi persembahan walalupun dah masuk minggu kelima??? hinggakan pada satu tahap, aku dah boleh bajet apa punnchline sebelum mereka keluarkan punch line...

bagi jep dan mamat, tak salah untuk kalian bersatu semula...sejujurnya kalian memerlukan antara satu sama lain.....buang yang keruh ambil yang jernih, ingat sikit persahabatan masa sekolah.....di mana ada jep disitu ada mamat......

-jangan lupa warung pak khalid belakang sekolah tempat melepak lepas abis sekolah

-jangan lupa bangsal tepi padang...tempat duduk waktu rehat

- jangan lupa asal usul macam mana susahnya menghadiri ujibakat di plaza angsana, mamat mengaku dia malu berpakaian perempuan di atas pentas ujibakat, tapi demi mencuba nasib digagahkan jua ( luahan ni )

aku juga tahu punca di sebalik perpecahan ini, namun bagiku ia hanya perkara yang rasanya bukannya takde jalan penyelesaian...sebaliknya hanya satu perkara.....buang ego masing2

dalam situasi ini....nak sebelah jep tak boleh...nak sebelah mamat tak boleh....masing2 takde salah...tapi ingat sikit korang dulu sama sama naik

P/S: kadang2 bila tengok gambar kamu berdua zaman sekolah yang ada dalam simpananku...pelik jugak kenapa sekarang kamu berdua tak boleh kekalkan

tulisan ini hanya dari seorang kawan lama sentiasa menyokong dari belakang....aku tak suka orang sekeliling mencemuh kerjaya baru kalian berdua.....menggelarkan kalian berlagak, over atau sebagainya kerana aku kenal kamu berdua....semasa menang raja lawak, mamat ada berkata semasa siaran langsung lepas penyampaian hadiah

MAK...ORANG TAK DAPAT BAGI IJAZAH, TAPI DAPAT BAGI INI

aku mengaku aku menangis dengar ayat tu....bila mengenangkan kembali cerita cerita zaman sekolah sehingga kamu berjaya, pada aku kkorang berdua adalah contoh pada rakan kita lain bahawa, tanpa kelulusan kita juga mampu ubah nasib....walaupun aku belajar tinggi, tapi aku percaya pendapatan kalian 10 kali ganda lebih hebat......macam jep menang super spontan 100 ribu....aku nak dapatkan 100 ribu tu kena kerja aku rasa 4/5 tahun tanpa makan dan minum....dan sejujurnya aku pernah datang ke dewan maharaja lawak dan tengok kalian dari jauh.....nak masuk dalam takde pass.....nak pergi dekat tuk berbual takut tumpang glamor pulak kerana masa tu kamu ngah sibuk wat persiapan persembahan....takpelah cukupla tengok dari jauh

maafkan andai ada tersingung dengan tulisan ini....kerana ia tak lain dan tak bukan merindui lawak bermesej sepah yang dulu..."

iklas dari sahabat sekolahmu
SMKSI KULAI 2002



*Kesimpulan :

-Tiada displin, tidak ada gunanya walau seseorang itu pandai macam mana sekalipun.
-Semoga Sepahtu yang ada kini akan lebih baik dari sehari ke sehari dan lebih bersih dari dahulu

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan