Andainya aku punya waktu...

 
Aku telah menyaksikan jasa yang ditinggalkan oleh arwah datuk aku sebelum dia meninggal dunia. Aku juga telah melihat tanda-tanda ahli syurga pada arwah nenek aku sebelum dan selepas dia meninggal dunia.

Aku masih dapat "mengajar" arwah nenek aku "mengucap" lebih kurang sehari sebelum dia meninggal dunia, pada masa aku masih kanak-kanak kecil, aku berpesan pada arwah nenek aku jika dah terasa dipanggil Tuhan,  sebutlah "kalimah syahadah" (ayat yang sebenar aku tak ingat). Dalam keadaan nenek aku tak berupaya untuk bersuara, dia masih lagi dapat memberi respon pada apa yang aku pesan dengan senyumannya...

Andai aku mati hari ini, apakah cukup jasa2 dan bakti utk aku tinggalkan di dunia ini? Apakah jasa2, bakti dan amal ibadah ku cukup utk memberikan tanda bahawa syurga adalah tempat ku..?  Semua tanda2 itu telah aku lihat ada pada arwah datuk & nenek aku, tapi aku ini...?

"andainya aku... punya waktu..., masih ku ingin mengulangi semula.., saat indah bersamamu, sayang tak berkesempatan...".

~ p/s :
1. Al Fatiha buat arwah datuk dan nenek aku serta kesemua umat Islam yang telah dan akan "meninggal dunia..." 
2. Untuk artikel kali ini saya menggunakan kata ganti diri "aku" bagi melambangkan ianya datang dari "suara hati..."

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan